Kedy a prečo vymeniť motorový olej?
Väčšina starších motoristov má zaužívanú tradíciu, že motorový olej je treba vymeniť každých 15 000 km. Vďaka pred pár rokmi vyvinutej, či presnejšie marketingovo veľmi propagovanej longlife technológii (predĺženej životnosti olejov) majú v moderných autách tendenciu vymieňať motorový olej každých 25 - 30 tisíc km. Podobne sa k problematike postavia aj v autorizovanom servise. Najmä keď je auto ešte v záruke. Svojim spôsobom majú všetci pravdu ale robia správne?
Ak vaše auto používate na prevažne krátke trasy (do 30 km) a hlavne v meste, určite je vhodné interval výmeny oleja skrátiť. Napríklad aj o štvrtinu až tretinu. Ak výrobca odporúča výmenu každých 25 000 km, výmenou po cca 15 tisícoch km urobíte len dobre. Ak máte športové auto s častým namáhaním v oblasti vysokých otáčok a plného výkonu, skráťte výmenný interval smelo aj na polovicu. Nejeden fajnšmeker vymieňa motorový olej práve na konci zimy. Práve v mesiacoch marec-apríl, pred začiatkom "motoristickej" sezóny. Risk trvalého poškodenia motora, straty tlakov, nepekného chodu na drahom motore prosto nestoja za to, aby ste mu 1-2x ročne nedopriali kvalitný olej a nový filter.
Spoločnosť www.motointegrator.sk má v ponuke naozaj široké spektrum značiek a špecifikácií motorových olejov pre moderné spaľovacie motory. Skôr než si vyberiete ten váš, vedzte, že o kvalite motorového oleja rozhoduje iba výkonová špecifikácia. Nič iné! Ani krajina výrobcu, ani viskozita oleja, ani syntetická alebo minerálna ropa. A navyše – kvalita oleja nemá vplyv na jeho výmenný interval. Ten určuje výrobca motora a súčasne určí minimálnu prípustnú kvalitu motorového oleja. Vyššia výkonová špecifikácia výmenný interval oleja nepredĺži. Ten je daný konštrukciou motora a jeho používaním (napr. kvalitou spaľovania paliva a nie kvalitou oleja).
O kvalite motorového oleja rozhoduje iba výkonová špecifikácia. Nič iné! Ani krajina výroby, ani viskozita oleja, ani syntetická alebo minerálna ropa. Kvalita oleja nemá vplyv na výmenný interval. Ten určuje výrobca motora aj minimálnou prípustnú kvalitou. Vyššia špecifikácia výmenný interval oleja nepredĺžuje!
Rovnako treba zdôrazniť, že výrobca motora určitú viskozitnú triedu oleja (napr. SAE 10W-40) len všeobecne odporúča. Rovnaký motor však dostáva na rôznych miestach sveta rôzny typ oleja. Má na to vplyv viacero faktorov. Podnebie v ktorom auto prevažne jazdí, priemerné teploty v noci a cez deň, dĺžka zimy a leta, ale aj kvalita cestnej siete a čistota, či prašnosť prostredia použitia auta. Každý „užívateľ“ si môže upraviť viskoznú triedu oleja sám podľa toho, v akých prevádzkach auto potrebuje (mestská premávka, krátke trasy, dlhé trasy, diaľnica, terén... atď.). Tiež treba zvážiť priority, či chcete šetriť palivo (ľahkobežný olej), alebo podľa toho, akú má motor spotrebu oleja (viskóznejší olej pre utesnenie piestu vo valci).
Výrobca auta neodporúča dokonca ani to, či olej má byť syntetický, polysyntetický alebo minerálny. A už vôbec nemožno odporúčať či dokonca nútiť majiteľovi auta určitého výrobcu oleja (značku). Šlo by o nekalú obchodnú činnosť a priestor pre oprávnený súdny spor. Iná otázka však je, s kým majú zmluvu autorizovaní predajcovia automobilov alebo príslušné autoservisy. Jediný predpísaný parameter motorového oleja je jeho výkonová špecifikácia. Súčasťou každej výkonovej špecifikácie je aj požiadavka na minimálnu vysoko-teplotnú viskozitu (HTHS – High Tepmerature High Shear). To je jediný viskozitný parameter, ktorý výrobca motora odporúča a ktorý by mal byť vždy dodržaný.