Viete, kedy je ten správny čas vymeniť brzdové platničky a kotúče?
V škole bezpečnej jazdy majú inštruktori zlaté príslovie: „Čo neubrzdíš, to neukecáš!“ Inými slovami, pre každé vozidlo (auto, motorku, nákladiak, autobus, vlak...) je tou najdôležitejšou schopnosťou nie rýchlo sa rozbehnúť, ale najmä bezpečne zastaviť.
Pri kúpe auta riešia vodiči dve veci – ako to ide a za koľko to jazdí. To znamená dynamiku (zrýchlenie, maximálnu rýchlosť a pružnosť) a spotrebu paliva. Výkonom brzdového systému sa nezaoberá takmer nik. Pritom pokiaľ ide o aktívnu bezpečnosť, neexistuje dôležitejšia časť vozidla, než brzdy. Jednoduchým malým zásahom – výmenou brzdových doštičiek nielen za nové, ale aj za inú triedu/špecifikáciu, sa dá aj základný sériový brzdový systém citeľne zlepšiť. No v prvom rade ich treba mať v dobrom stave. Naozaj na ničom inom až tak nezáleží!
Brzdy by mali nielen dobre vyzerať, ale hlavne správne fungovať. Venujte im patričnú pozornosť.
Brzdy by ste si mali nechať skontrolovať minimálne raz ročne, no ideálne dvakrát ročne, vždy pri sezónnom prezúvaní kolies. Kontrola bŕzd neznamená len letmý pohľad na hrúbku platničiek a kotúčov, ale aj strmeňov (kolesá musia byť dolu z náprav), tesnosť hydraulického systému, bod varu brzdovej kvapaliny, kontrolu hlavného brzdového valca a posilňovača. Tie zas pri naštartovanom motore a opakovanom plnom stlačení pedála brzdy „na podlahu“. Brzdové komponenty (kotúče, bubny, doštičky) sú rovnako ako pneumatiky a stierače spotrebný materiál. Šetriť ich opotrebenie má zmysel, no nechávať ich na aute pridlho, lebo hrúbkou ešte vyhovujú, nie je najlepší prístup.
Ako zistiť, že brzdy potrebujú údržbu?
Laik to spozná podľa viacerých kritérií. Keď svieti kontrolka systému ABS, servis treba navštíviť čo najskôr. Urobiť tak treba aj vtedy, keď pri brzdení trasie volant, keď sa na vode alebo na klzkom povrchu auto stáča do strany, keď pri brzdení počujete divné zvuky, alebo keď sa vám na prístrojovej doske objaví symbol opotrebenia brzdových platničiek (dolu). Tento jednoduchý systém dnes už má väčšina vozidiel. Keď svieti, nemali by ste na aute jazdiť viac než 1 až 2-tisíc km.
Netreba zabudnúť ani na kontrolu kvality brzdovej kvapaliny.
Brzdová kvapalina
Tá nielen prenáša tlak z brzdového pedála na brzdy, ale jej kvalita je veľmi dôležitá z hľadiska bezpečnosti a správneho fungovania brzdového systému vo vypätých situáciách – pri krízovom brzdení z vyšších rýchlostí alebo opakovanom brzdení v klesaní. Najdôležitejším parametrom brzdovej kvapaliny je obsah vody a bod varu. Vysoký obsah vody a vek spôsobujú znižovanie bodu varu.
Pri dynamickejšej jazde alebo pri jazde v kopcovitom teréne dôjde k jej prehriatiu a zovretiu kvapaliny. V systéme sa vytvoria bublinky. Stlačiteľnosť brzdovej kvapaliny sa zásadne zvýši, čo je veľmi zlé. Prenos tlaku z brzdového pedálu na brzdy sa totiž prudko zhorší a brzdy stratia účinnosť. To môže mať tragické následky pre posádku vozidla a jeho okolie. Kvalitu brzdovej kvapaliny preto treba pravidelne kontrolovať. Výmena sa odporúča minimálne raz za 2 roky. Výmena nie je časovo ani finančne náročná.
Brzdové obloženie
Moderné vozidlá majú kotúčové brzdy. Obidve hlavné časti kotúčových bŕzd – brzdové obloženie (platničky) aj brzdový kotúč, sa jazdením (brzdením) opotrebúvajú. Rýchlosť opotrebenia závisí od spôsobu jazdy a tiež od kvality náhradných dielov. Niektoré vozidlá sú vybavené elektronickými snímačmi, ktoré vodiča na opotrebenie a nutnosť výmeny upozornia.
Prílišné opotrebenie obloženia znižuje účinnosť brzdenia a môže spôsobiť trvalé poškodenie brzdového kotúča. Odďaľovanie výmeny brzdového obloženia potom vedie k vyšším nákladom spojeným s výmenou kotúča. Zjazdený brzdový kotúč môže pri prudkom zabrzdení prasknúť, čím sa vážne naruší funkčnosť a bezpečnosť. Kontrola opotrebenia brzdového obloženia aj kotúčov je súčasťou pravidelnej servisnej prehliadky. Problém však nie je v tom, že by brzdy v servisoch mechanici nekontrolovali, ale v tom, že niektoré autá sa v servise neobjavia ani raz za dva roky. Veď predsa fungujú a prezúva ich majiteľ na dvore sám…
Brzdy sú najdôležitejším systémom každého vozidla. Je nutné mať ich v dobrom stave po celý rok.
Parkovacia brzda
Pokiaľ máte auto vybavené tradičnou mechanickou parkovacou brzdou, venujte jej pri kontrole bŕzd tiež pozornosť. Najčastejším problémom býva jej uvoľnenie a malá účinnosť. Je mnoho motoristov, ktorí parkovaciu brzdu ani nepoužívajú a zabezpečenie auta voči pohybu riešia zaradením rýchlosti (na manuálnej prevodovke) alebo režimom P na automate. Špeciálne pri kombinácii automatickej prevodovky v prudšom svahu a len režimu P hrozí poškodenie prevodovky. Ručná brzda má svoje odpodstatnenie a nie nadarmo sa na moderných autách s elektronickou ručnou brzdou vždy po vypnutí motora automaticky aktivuje.